9/3 Det lossnade ordentligt!


3e och sista dagen på vår Blekingetur la vi i ett område jag och Staffan haft kanonfiske i för nästan precis ett år sedan. Med facit i hand kan man fråga sig varför vi inte nötte på runt dessa platser hela helgen istället för att prova osäkra kort.
Nu vet vi iallafall till nästa tur att det är här vi ska fiska.
Dagen började ganska omgående med landade fiskar. Gäddorna var nertryckta i pålandsvassar med djup på 1-1.5 m ungefär.
Vid lunchtid hade vi ett 30-tal landade fiskar med topp på ca 5.5 kg landad av Freddan. Vi fiskade därefter av ett område som var lite mer lekbetonat än de andra. Tyvärr var där inte speciellt mkt gäddor hemma här, jag landade ett par st samt en stor id :) Inte första gången det händer att argsinta idar hugger på mina jerkbaits.
Vi bestämde oss senare för att fiska av en kant som höll mkt fisk tidigare på dagen ytterligare en gång. Men nu var det dessvärre i princip stendött längs med hela sträckan.
Vi bytte sida i viken och i första kastet är det en bättre fisk som slänger sig över mitt bete. Väl vid båten ser jag att det sticker upp en stjärtfena ut ur munnen på fisken som vägdes till 6.4 kg efter att den spytt ut en 1 kg gädda vid landningen.
Vi fiskade oss sen längre ner för kanten och hade en del följare samt landade fiskar. Plötlsigt händer det vi väntat på hela dagen...
En kanongädda kniper Staffans bete. Till en början uppskattar vi fisken till runt 8 kg men väl i båten ser vi att det är betydligt bättre än så...
En otroligt fet och fin gris på 12.2 kg och 112 cm avslutar denna kanonhelg.
Dagen slutar med en hel del gäddor. 18 för Freddan, 17 för mig och 8 för Staffan som haft lite segt under dagen, men vad gör det med den avslutningen :)

No comments: