4/10 Det tar sig...

En sjö jag och Staffan lagt otaliga pass i den senaste tiden började äntligen levera! De senaste åren har en hel del fisk runt 10 kg kommit upp, men sendan jag och Staffan började fiska ihop så har det allt som oftast varit välidgt segt.
Vi hade redan sedan tidigare bestämt oss för en kombinerad Jerk-Mete-tur där vi täknte drifta med våra meteprylar samtigt som vi jerkade.
På jerk-sidan var det väldit lamt (precis som vanligt)
Metet däremot gav fisk på fisk under de timmarna vi var ute. Det absolut mest effektiva för dagen var flötsetrolling när vi rodde fram i långsamt tempo. Även om vi vid flera tillfällen lät våra mörtar drifta med vinden så var det i princip hugg varenda gång i rodde.
Dagen började med ett par snipor för att senare avlösas med en nyfiken gädda som var ända uppe vid båten och kikade på våra mete-mörtar:

Gäddan plockade efter ett par nervösa minuter upp Staffans mört och drog rakt under båten i ett rasande tempo. Mothugget satt fin men drillen slutade tyvärr i spottad fisk :( Förmodligen en fisk runt 8 kg.

Bara 2 min senare så dök mitt flöte... Mothugg o fast fisk. Vi båda trodde det var samma gädda vid den försa anblicken men märkte sen att det var en ny firre som var hungirg. Till sist om en väldigt slank gädda upp i båten, tyvärr väldigt undernärd och dålig kondition. Stora bitmärke samt blind på ena ögat.

Fisket löpte vidare och dagen började gå mot slut... Jag var tyvärr tvungen att åka på gille på kvällen, så vi fick avbryta redan vid 16-tiden.
På vägen in får Staffan på en bättre fisk. Efter en våldsam fight får vi in en totalt galen gädda.

Efter en rolig fight kan vi landa dagen störst gädda som vägde 7.8 kg. Väldigt fin o grov gädda som var strax under metern.

Tiden rullade på och vi var nästan i land då ännu en gädda smäller på min mört. Trodde att det var en gigantisk fisk när jag såg rullningarna i ytan. Tuvärr var det bara en massa vegitation från bottnen jag såg. Men upp kom iallafall en 4 kg fisk i en 7 kg kropp...

Dagen avslutades med ännu en hyfsaad gädda som verkligen visade styrkan i hur en höstgädda ska vara!

Nästa vecka lär det blir ett par timmars skubb från jobbet för att fortsätta vårt flötestollingprojekt :) Känns som det börjar hända saker...

//Anders Mortiér

No comments: