8/3 Ny båt och en hel del gäddor


Den här helgen hade jag och Staffan egentligen planerat in en Blekingetur. Tyvärr verkade vindarna vara emot oss när vi kolla sista prognoserna, vilket som vanligt visade sig vara fel (kanonförhållande i Blekinge)
På fredagseftermiddagen hittade Staffan äntligen båten han letat efter. En Linder 440 Fishing. Efter en hel del ringade fram och tillbaka så bestämdes det att båten skulle hämtas i Varberg.
Sagt o gjort så lämnade jag och Staffan Lund vid 9-tiden på morgonen, körde förbi Ängelholm och sen vidare till Varberg där affären gjordes upp.
På hemvägen var såklart fiskesuget enormt så vi planerade in en provtur av båten till söndagen.
Vi möttes upp vid 10-tiden för att ge oss ut på en blåsig och regnig sjö.
Har länge haft planer om att prova en annan del av den här sjön då vi haft segt fiske en längre tid.
Hittade till sist finfina lekvikar som innehöll en hel del småhanar. Är hanarna där så väntar dom på stor…?
Första hugget för dagen såg faktiskt fin ut då jag såg en stor skallen som ruskade loss betet. Ett gäng smågäddor landades innan vi fick ge upp, faktiskt nöjda för dagen då vi hittat kanonställe inför den kommande vårsatsningen.
Staffan var tvungen att sluta fiska redan vid 13-tiden så jag hade med mig ett gäng mörtar som jag skulle meta med.

På första platsen landades 2 gäddor på 5 min, hade även ett hugg på min bottenmetade mört. Fisket dog sen ut och jag förflyttade mig till nya sträckor. Fick ganska omgående upp en finkonditionerad 5+ innan fisket även här dog ut.
Drog då vidare till ett bakvatten jag hittade för en tid sedan. Verkligen kanonvatten som bara måste hålla fisk. Segade på i 30 min utan att nåt hände. När jag till sist skulle ge upp och sagt började plocka hem metet så small en snipa i storlek med mörten på. En fisk, men inte den jag trodde skulle stå där.
Får hur som helst prova vidare på den här platsen, tror att vid rätt tillfälle kan vattnet absolut hålla fisk av grövre kaliber.

No comments: