18/4 Jag tappade den...



Hade två val denna lördagen, antingen att påbörja gössatsningen eller att göra ett sista försök på gädda.
Valet föll på gädtrolling en en sjö jag inte fiskat speciellt mkt i.
Var på plats vid rampen vid 7-tiden på morgonen och gav mig ut på en ganska så blåsig sjö.
Trollade med stormotorn och hade samtidigt den nu fungerande elmtorn i vattnet hela tiden. Vid drillningar och utsättning av spön slår jag bara av den stora motorn och låter elmotorn tillsammans med autopiloten sköta kursen. Funkar superbra och 6 spön var inga som helst problem att hantera själv.

Det tog ett par timmar innan första gäddan högg, vinden hade då lagt sig och det var riktigt härligt sommarväder, tog 1 snipa till innan jag drog över på andra sidan sjön. Vinden hade ökat igen och jag var nära att ge upp då det var svårt att få paravanerna på ena sidan båten att dra ordentligt.

Hur som helst så fortsatte jag längs med en brant djupkant. Plötsligt får jag ett riktigt brutalt hugg på yttersta paravanspöet, trots hård broms tar fisken bra med lina innan jag fått igång elmotorn och påbörjat drillningen.
Står sen i några minuter och stångas med något riktigt, riktigt tungt. Flera tunga rusningar mot bottnen hinner det bli innan firren kommer upp i ytan. Där får jag se en gigantisk stjärtfena göra 2 kraftfulla slag och sen är allt borta... FAN FAN FAN! Denna fisken är så otroligt efterlängtad och är något jag så länge velat ha! Kan helt klart säga att detta är den största gädda jag någonsin haft i andra ändan på linan och givetvis ska den släppa. Fick upp en massakrerad swimbaitjigg där krokrfästet var kraftigt förvrängt :(
Fiskade sen vidare ett par timmar med en gädda på ca 5 kg som topp.
På väg tillbaka mot rampen får jag ett hårt hugg på en westins jätte. Men när jag börjar pumpa hem fisken börjar jag fråga mig om den släppt eller vad som händer?
Kan i princip veva hem betet för att upptäcka en utlekt öring på ca 1,5kg som bestämt sig för att käka en stor westinare... Fick för mig att den var större, men såg nu på fotot att den inte varit mkt mer än 50 cm lång.

1 comment:

Magnus said...

Ohhh lider med dig... Att se drömmarnas gädda retfullt vispa till ett par gånger med stjärtfenan, för att sedan släppa... Det smärtar!!! Men! Det är fan det som gör fiske så speciellt!