23/5 Hälldeflundrarace!


Idag testade vi ett nytt sund som verkade intressant enligt sjökortet. I första släppet fick jag på en tyngre fisk. Drillade denna samtidigt som de andra också fick napp. Upp kom en 10+ torsk för mig samt 3! flundror på de andras jiggar. Finfin start med andra ord!






Fisket höll sen i sig en bra stund med fina torskar och en hel del flundror. Vi får kontakt med Stockholmsbåten via VHFen där dom berättade om en riktigt tung flundra var krokad. Vi åkte över och jag hoppade in i båten för att få ett par schyssta foto.
Drillen varade i ca 45 min och fisken var sanslöst tung. Till sist lyckades Freddan och Henke snara flundran. När den väl var snarad gick den loss fullständigt. Helt otroligt vilka krafter dom kan ha.
Fisken mättes till 167 cm vilket innebär ca 65-70 kg. En riktigt drömfisk för Matte. Efter några foto i båten släpptes den tillbaka i djupet igen.

Klämde ett par foto på några stormfåglar som blev matade med makrillar.

KJ och ett par till stack ut på ett nattpass som jag inte hängde med på. Ytterligare 3 små flundror steg på innan KJ lyckades landa ännu ett monster. En fisk som mättes till 136 cm och ca 34 kg.

No comments: