29/12 Brutal gädda för Staffan!

Även denna dagen var jag kvar i Blekinge.
Min plan var att köra halvdag så jag stack till några väl beprövade ställen för att vadarfiska. Tyvärr kändes det totalt dött redan vid första synen på vattnet. Ca -50cm i vattenstånd blir man aldrig glad över, framförallt på detta stället.
Ringde till Staffan vid 10-tiden för o kolla hur det gick med hans och Magnus mete. Under tiden vi snackade i telefon landade Magnus sin andra gädda för dagen. Detta gjorde mitt beslut enkelt efter bara 1 landad snipa och ett par andra små kontakter. På vägen ner fick jag sms av Staffan som landat en fin 8.7 kg på 98 cm, detta tyngde gasfoton ytterligare...
25 mil senare stod jag på parkeringen vid ån med meteprylar i händerna.
Såg Staffan o Magnus 100 meter bort så jag gick längs med kanten och upptäckte då att Staffan drillade en gädda. Upp kom en schysst 7.4 som snabbt retunerades. Därefter styrde de över mot mitt håll så jag kunde komma i båten. Under tiden jag riggade upp mitt spö så la grabbarna ut för en ny drift längs med kanten. Efter bara ett par minuter var där fast fisk på Staffans spö igen. Efter en förhållandevis lätt fight kunde en riktig praktgädda på 12.44 kg och 113 cm landas. Otroligt fin fisk som gjorde hela fiskeåret så mkt bättre för Staffan som var i extas =)
Resten av dagen hände inte mkt mer än en 5 kg fisk samt att min 1 månad gamla kamera fick ligga i 1 dm vatten helt plötslig =( Fanskap! Nu får man nog köpa en vattentät istället... 2a kameran på ett år...

No comments: