11/3 Mörten funnen!

Stack direkt efter jobbet för att leta mört till dagens pass. Vid stället där jag fångat några gånger på senare tid blev jag haffad av en sur äcklig militär. Ett jävla liv om att jag inte fick vara på privata vatten, att jag felparkerat mm mm. Lönt att gnälla för att jag stod i en grop och hade tänkt fånga lite mört i en liten bäck!?
Stack iallafall där ifrån för att kolla mörtstugan Staffan lagt ut på ett ställe kvällen före.
När jag till sist hittade stugan så fick jag en grymt härlig överaskning. Stugan fullkomligt kryllade av mört. Mest små men jag kunde gallra ur ett 30-tal kanonmörtar iallafall. Nu är det riktig satsning på att få upp så mkt som möjligt här innan dom flyr från bäcken.
När jag sorterat färdigt drog jag ner till "vanliga" stället för lite test. Nästan direkt landade jag en 4 kg firre och sen fortsatte det hugga mest hela tiden under den timmen jag var där...
Det slutade med 5 landade snipor samt 2 tappade. Trodde jag hade ett riktigt as på en stund, men det visade sig tyvärr vara en snipa som snurrat in sig i taffsen =(
Åkte hem och byggde en ny förvaringsbur som jag ska ha mörtarna i. 1 x 1 x 0.6 m stor blev den, kan nog vara perfekt att förvara i.

No comments: