9/4 Påsköring


Skärtorsdag och vi slutade till middag.
Jag, Staffan och KJ hade bestämt oss för en tur i sundet med min nya båt. Skulle testa av lite norgeprylar samt testa min nya elektronik. Planen var även att trolla lite öring med dipsys då jag inte har några djupriggar på monterade än.
Glömde givetvis kameran i bilen, så vi fick nöja oss med KJs mobilkamera :(
Torskfisket gick segt, bara enorma mängder sill på lodet som inte verkade hålla någon sill som var sugna på våra jiggar.
Gick ganska omgående över till öringfiske istället. 3 spön på dipsys, 1 ytspö var all vi hade med oss.
Ganska snabbt landar Staffan en torsk på 3-4 kg, vi fortsätter och KJ har ett förmodat Öringhugg, dipsyn löser ut men är borta när han får tag på spöet. 5 min senare löser min dispy ut och vi är alla tvärsäkra på öring. Efter en ganska odramatisk "fight" landas en fin liten blänkare på knappa 60 cm. Kul med en godkänd fisk efter de senaste 2 turernas undermåttetfiskar...
Vi fiskar sen vidare i hopp om fler öringar, tyärr blev det inte roligare än så här, bara enorma mängder betesfisk på lodet med jagande bågar. Vet inte om det var att vi inte nådde dem med dipsydiversarna eller vad det kan ha varit?
Alla var i alla fall väldigt positiva till båten och elektroniken. När bara elmotorn kommit på plats så kommer detta vara den ultimata gädd/görracern :)

1 comment:

Herr D said...

Kul med lite blankt över måttet, annars hade ni ju bra väder, det gäller att skydda snoken, själv såg jag ut som en tvättbjörn efter påskens bravader ;-)