22/11 Foliegäddor


I lördags stundades bröllop, det betyder fest… Detta betyder även att jag egentligen borde legat på soffan hela dagen med tanke på hur sliten jag känner mig så här på måndag morgon.
Soffläge blev såklart inte fallet, istället drog jag och Staffan iväg för att ännu en gång lura upp det där efterlängtade monstret, som av någon anledning aldrig vill komma för mig…

Sjön var betydligt grumligare idag än den varit de senaste passen, stormen vi skåningar fick känna på häromdagen hade rört runt ordentligt i bottenslammet.
Inte ett pet på de 2 första timmarna gjorde att vi började skylla på diverse saker… Vi enades båda om att det antingen var de halvskabbiga ludna mörtarnas fel eller så var det grumligheten som gjorde sitt.
Upp med betena och på med färska fina mörtar. Staffan hängde på en massa blingbling på sitt tackel, färgade kulor, propellrar o grejer, samt det som skulle göra ”allt” för dagen, nämligen aluminiumfolie på krokarna.
Själv körde jag enbart med folie både på främre och bakersta kroken.

De stylade mörtarna var bara ute i 5 min innan första kontakten kom, en stulen fisk från Staffans bete ingav i alla fall hopp om att det äntligen släppt. 2-3 min senare krokar jag dagens första fisk. En ganska stark gädda som spottar ut mörten ett par meter från båten.

Fisket fortsatte sen med kontakt efter kontakt, snodd mört efter snodd mört. Vi ändrade tacklingen med att ha bakre kroken i ryggfenan, mitt på fisken och under fisken men ingenting hjälpte… I vanliga fall känns det som man landar 9/10 fiskar när man flötestrollar. När vi summerade ihop dagen hade vi 12-14 kontakter och endast 1! gädda visa sin skönhet för kameran.

Nästa gång får det bli ett 12-krokstackel att linda in hela mörten, verkar vara det som ska till…

2 comments:

Anonymous said...

Hej, jag läste att ni anamat folieblänketrixet.
Kul att se kreativiteten, det som sist överger en fiskare är hoppet!!! En sak jag själv privat med framgång är ruccula på främre och isbergssallad på bakre!!
Mvh Benkt Sydväste

Anonymous said...

maste kolla:)