Ett par snippass med schysst avslutning


Har fiskat ett par pass till i Ringsjön den senaste tiden. Det enda jag kommit fram till är att sjön innehåller otroliga mängder gös precis om tidigare, tyvärr sjunker bara snittvikten år till år.
Kommer ge upp sjön helt och hållet nu då jag inte orkar med alla idiotiska regler som enbart gynnar yrkesfiskare och andra nätfiskare.
Fångstbegränsningar på spöfångad fisk medans vem som helst med fiskerätt kan ösa upp hundratals kg gös i veckan. Man blir bara trött...
Har landat ca 100 gösar i Ringsjön på de få passen jag fiskat där i år, 2! fisk har vägt över 2 kg. Skrämmande men sant :(

Tog ett pass i Finja förra helgen. Både Jörgen och brandmannen låg och nötte hela dagen. Jörgen lyckades landa 2 fiskar tidigt på morgonen innan jag kom, ingen av oss 3 had sen ett pet förrän vid 15-tiden då Jörgen lyckades klippa en firre igen. Sen var det åter dött dött o dött. Jag hade ett hugg på en sarv på morgonen samt ett hugg på en jigg, det var allt som hände den dagen.
Enorma mängder med gösyngel i hela djuphålorna förklarar nog det sega fisket då gösarna i sjön ställer om sin kost till att enbart leka kanibaler.

Idag har jag varit på ett nytt vatten för kombinerat gädd/gösfiske. 90% av tiden lades på gädda men var tyvärr ganska segt i den superheta sommarvärmen. Till sist lyckades i alla fall Daniel landa en fet och fin 96a.
Vi nötte sen på och bestämde oss i skymingen för att byta taktik, sänka farten och på med lite klassiska gösbeten.
Det dröjde inte mer än 5 min innan första firren satt. Bara en liten gös i "Ringsjöstorlek"
Lagom när denna fisken simmat mot djupet igen så fick jag ett bätte hugg på min sida. Efter en ganska odramatisk drill kunde vi håva en fin 5.5a på 86 cm.
Vi fick inte fler fiskar efter detta, men nöjda med dagen körde vi hem och smider nu planer om nästa tur. Då kommer det bli helhjärtad satsning på gös i den här sjön. Tror den har mkt att ge bara man knäcker koden ordentligt...

No comments: