Bompass och ett par öringar


Kom hem från ett stekhett Thailand förra torsdagen och fiskesuget var på topp!
Tidigt på lördagsmorgonen drog jag iväg till en större sjö för att för första gången i detta vatten flötestrolla. Tyvärr blåste det nära på storm den här dagen så fisket blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Svårt att hålla normal hastighet när båten blåser hit och dit, paravaner som ena stunden är framför båten för att sekunderna senare ligga på fel sida. Avslutade efter några dryga timmar och kunde räkna in ett bompass.
Fiskesuget höll i sig även på söndagen, hade några lagom stora gösmörtar på lager så valet blev en sjö med ganska bra gösbestånd. Tyvärr blåste det nästan värre den här dagen så turen blev mer eller mindre bara en rektur utan fiske. Rätt mkt aktivitet under ytan med bra ansamlingar på gös. 7 grader i vattnet är i kallaste laget för ett lyckat fiske men 2 v till så ska det nog kunna bli lite action.

Var på en jobbresa i Göteborg ett par dagar denna veckan och kom hem till ett soligt och fint Skåne igår. Fina vindar gjorde att havsöringssuget drog lite. Stack ner till ett rev som vid rätt förhållande kan hålla bra med fisk.
När jag gjort 7 kast hade jag krokat av och returnerat 1 blänkare på ca 40 cm, 1 superbesa som såg ut som ett riktigt miffo med mögel och stora bitmärken i skallen. Otroligt hur slitna dom kan bli efter leken. Kan en fisk som denna överleva tro? Krokar helst av dessa fiskar direkt i vattnet men denna hade i princip svalt betet så en håvning var tvungen… Kastet efter tappade jag ytterligare en besa efter en kortare fight. Super tänkte jag! Detta kommer bli en kanonrolig kväll.
2 timmar senare hade jag endast haft 1 hugg… Märkligt det här med öringfiske, gäller verkligen att vara på rätt plats vid absolut rätt tid. Hade jag varit där 30 min tidigare så hade jag kanske kunnat få fler fiskar ur det förmodade stimmet som simmade förbi precis i början.
Men men, att få ett par öringar är alltid kul. Har fiskat många pass i rad utan så mkt som ett känn vissa säsonger.

No comments: