Inte riktigt än


I fredags byggde jag om min frontade elmotor en aning. Läste för ett tag sedan om Ipilot, en liten enkel ombyggnad från den gamla co-piloten (fjärrstyrning)
Med Ipilot får man en gps inbyggd i motorn, vilket gör att man kan spara rutter längs med djupkanter och annat man tycker är intressant. En annan fräck sak var att man har ett elektroniskt ankare på elmotorn. Vill du ankra upp så trycker man bara in en knapp, motorn håller sen kvar båten på denna punkt med 1.5 m marginal. Otroligt effektivt när man vertikalfiskar, ankrar för att kasta av ett grund mm.

Första testet blev i lördags på en ganska blåsig sjö som jag tänkt fånga några premiärgösar på.
Fisket var grymt segt de första timmarna helt utan ett pet. Liter senare på dagen anlände KJ i båten och vi testade ett ställe jag sett en hel del fisk på. Tror inte det tog mkt mer än 10 min innan det högg på en flötesmetad mört. Finfint, fisken var på g nu tänkte vi. Jag hade 2-3 hugg på en fireball-mört, dock utan någon landad fisk. Tror det var abborrar som var framme och högg i mörten då man inte såg några direkta bitmärke.
Mkt roligare än så blev inte den här turen. Får skylla på aningen kallt vatten, 7-8 grader på de ställen vi var. Tyvärr börjar nätfiskarna i sjön täcka in hela stengrund med nät vilket som vanligt är jäkligt trist.

Läst och hört att fisket i Ringsjön så smått börjat släppa. Som vanligt bara microgösar men i alla fall landas det lite firrar. Tempen är ca 11 grader där så den lilla skillnaden gör nog på sig en aning.
Ska ge min andra sjö 1.5 vecka till innan den riktiga "satsningen" för året börjar. Hoppas på fina vindar på kvällarna så ska jag bomba efter jobbet på kvällarna.

No comments: