Storgösarna håller sig undan


Förra helgen var långhelg och jakten på storgösarna fortsatte.
Testade jigg/fireball i en sjö jag endast trollat i de senaste åren. Hade en del förhoppningar till ett lite grundare område som borde hålla fisk. Pigg och vaken redan kl 3 på morgonen drog jag iväg till sjön. En härlig morgon med många landade fiskar men tyvärr inte en enda gös utan bara ett bra gäng med smågäddor upp till ca 4 kg. Hade mkt följe på mina beten men tror det bara var små abborrar som var väldigt nyfikna. Så fort man fick ett bättre eko på lodet så small det, tyvärr gädda vareviga gång...

Helgen bjöd på väldigt fint väder, soligt och lagom vindar gjorde att Emelie ville följa med ut på sjön. Dock vill hon att det ska nappa när hon är med så valet blev enkelt. Ringsjön skulle få sig ännu ett par chanser. Fisket var som vanligt, massvis med gös men inga vettiga. Fick en gädda på strax över metern på vertikal, det var väl det roligaste som hände på dessa två passen. 35-40 gösar kunde krokas av, men inte en firre över 2 kg...

Senaste 2 kvällarna har jag lagt på en annan sjö igen. Nu har det varit trolling på agendan. Oerhört seg sjö vad det gäller gös men när det väl hugger är det ofta bättre fiskar. Tyvärr har jag bara fått 2 st gäddor på dessa 2 kvällarna, tappat en gös efter 10-15 s samt hade ett påslag igår. Svårt att säga om det var göshugg igår men anar väl det då den högg precis i "göstimmen".

Den ena gäddan var en lång sak, 111 cm men bara 8.4 kg. Synd man inte fick den för 2 månader sedan istället... Gäddorna kan vara rätt besvärliga i det varma vattnet, kämpar i princip ihjäl sig så återutsättningen får man vara väldigt försiktig med. Jag hade denna fisken i håven en bra stund längs med båten innan den började piggna till. Men efter några minuter var den riktigt på hugget och simmade fint ner på djupet igen. Hoppas vi ses till hösten...
Råkade ut för ett djävulskt åskväder ena kvällen. Precis när en massa fina bågar började stiga runt om i sjön så öppnade givetvis himlen sig. Tog mig snabbt iland och tur var nog det. Värre åskoväder har jag knappt upplevt, inte roligt att sitta på sjön  sådana dagar... 

No comments: