Ännu en fin firre

Var iväg på en ny tur på sjön tillsammans med Jörgen häromdagen. Vädret kändes rätt och lagom mkt vind gjorde att vi hade fina förhoppningar.
Jag hade bantat beteslådorna rejält och hade ett par nya beten som jag trodde skarpt på. Likaså Jörgen som hade en ny färg han fått bra på en annan sjö tidigare under veckan.
Fisket började med en lång gädda runt 7 kg som tog på ett av mina nya beten jag skulle ha gös på... Förhållandevis snäll för att vara en sommargädda.

10 min senare kommer första klockrena göskontakten på Jörgens nya Nisse. Efter en ganska odramatisk fight ligger en riktigt elak, svart hane i håven. I vattnet tippade vi inte på mer än 4.5 kg ungefär men väl i båten insåg vi att den var större. En fräck fisk som vägdes till exakt 5.5 kg.
Fisket fortsatte med ytterligare några gäddor varav den ena högg när det var bäcksvart ute. Båda var övertygade om gös då den verkligen betedde sig som det både i hugget och hela drillen. Inte förrän den började plaska bakom båten ute i mörkret började vi ana oråd. Det var med en stor besvikelse ännu en gädda kunde krokas av.

Runt 23.30 började regnet falla, plötsligt var all fisk som bortblåst. Tror inte jag såg en betesfisk på lodet resterande 2 timmarna innan vi packade ihop.
En klart godkänd tur med en fin gös från denna ytterst svårfiskade sjö. Snart semester, då är tanken att köra på ytterligare några pass när vädret känns "rätt"

No comments: