Händelserik helg med massor av fisk!


Äntligen har värmen kommit, dock försvunnit igen när jag skriver detta.
I lördags blev det gäddtrolling på en större sjö en bit hemifrån. Fisket började direkt vid utsättningen då en 4-5kg fisk tog ett av ytterspöna.
Huggen kom därefter vid jämna mellanrum under dagen men några hyfsat fina gäddor. Den största som var en 105cm+ drillades i en jäkla vind, inte lätt att vara själv med 8 spön när det givetvis alltid blåser som mest när man ska drilla. I vilket fall kom fisken in till båten, jag greppade tafsen för att landa. Då säger det bara pang! Beteslåset smäller av i böjen och jag kan sakta se gäddan glida ifrån mig med ett stort Swimbait i käften. Ett par plask med stjärtfenan sen dök stackarn neråt igen… En sak som bara INTE får hända! Var ett Berkley Crosslock som gick av, måste varit något galet redan sedan innan. Har en amerikansk modell av Staylock jag vanligtvis kör med men hade ett par spön med Berkleylås… sista gången jag har det kan jag säga. Väldigt retsamt att detta var det sista jag hade av dessa beten, de 2 största gäddorna under dagen tog på detta så nu får det bli lite nyinvesteringar igen…


(På ekolodsbilden kan man se en fisk som varit uppe och kollat på jiggen, gått ner till botten för att sen följa jiggen en bit. Efter ett litet följ så smäller den på jiggen, missar fisken och den går ner under jiggen igen för att senare simma mot botten. Den lilla svarta linjen som är ovanför jiggen är lekandet till tafsen)

Igår(söndag) var vädret så jäkla gott att jag inte kunde hålla mig hemma.
Med tanke på hur segt gösfisket varit de senaste passen så bestämde jag mig för att besöka hederliga gamla Ringsjön för att känna på spöböj.
Började med att trolla av en kant som brukar leverera. Inte speciellt mkt fisk på denna men när jag kom ut till lite mer planande botten började huggen komma tätt. Landade 7-8 gösar och någon gädda innan jag sadlade om till jigg istället.
Så fort jiggen satt på spöet blev fisket helt sjukt… Dom högg, högg och högg, tappade räkningen med tror jag landade 35-40 gösar ungefär... Lockade upp massvis med fisk som var osynliga för lodet då de stod och tryckte i dyn. Hade sen ett actionfyllt fiske som jag satt och följde på ekolodet resten av dagen. Kanonskoj fiske, hade det bara varit lite storlek på gösarna så hade det varit optimalt, tyvärr var det mest smågösar runt kilot som var intresserade med några få toppar. Firrarna ändrade smak hela dagen, ena stunden var det neutrala färger utan fladderstjärt som gällde, 5 min senare följde dom bara jiggen utan ett pet. Satte man då på en annan färg så kom ofta hugget ögonblickligen.
Roligt fiske som det får bli mer av den närmaste tiden. Får hoppas de andra sjöarna också börjar leverera likt detta…

På ekolodsbilden kan man se en fisk som varit uppe och kollat på jiggen, gått ner till botten för att sen följa jiggen en bit. Efter ett litet följ så smäller den på jiggen, missar fisken och den går ner under jiggen igen för att senare simma mot botten.

1 comment:

Jocke said...

Bra gösfångst i Ringsjön!! Tog du dessa pelagiskt?