Ibland vill man bo i Norge...

Vacker natur!
 Flög upp till Gardemoen i torsdagsmorse och blev upplockad där innan det bar iväg norröver. Regn, regn o regn och på det halv storm gjorde oss något uppgivna på vägen upp. Väl på plats slappade vi i stugan några timmar innan vi inbillade oss att regn och vind lugnat sig något.
Vid 19-tiden var vi ute en runda i "stormen".
Erik och Michael hade väldiga problem med att paravanerna löste ut stup i kvarten, men vi hade som tur va ett par extra klämmor som funkade. Flätlina tar hårt på klämmorna... Mono is da shit ;)
ca 6 kg
Fisket var ganska segt och svårt pga den hårda vinden men efter en stunds trollande fick jag min livs första norska gädda. En välmatad sak på ca 6 kg.
Vi fortsatte ytterligare en timme med endast ett hugg på en av paravanerna som resultat innan regnet var så jäkligt att vi gav upp, dyngsura rakt igenom regnkläderna.

9200gr/107 cm
Vaknade vi 8-tiden på fredagen för att kolla ut på en spegelblank sjö och strålande solsken :) Otroligt vad vädret kan ändra sig snabbt...
Fisket började väldigt segt med endast en snipa runt kilot till Erik. Vi dundrade vidare in i ett intressant område likt en vik. Några minuter senare sticker min ytterparavan under ytan och jag fattar spöet. Fint tunggung på gäddan som inte löst ut paravanen. Plockade bort paravanen och drillade fisken på "ren" lina. Riktigt härlig fight där den gjorde några kraftiga rusningar mot djupet några ggr.
Till sist kom en lång och ryggbred gädda in till båten och kunde håvas. 9200gr och 107 cm lycka för mig :) Dagen kunde inte börja bättre!
Vi körde på ett par timmar till med en fisk strax under 5 kg som enda fångst.

9060 gr/109 cm
Efter 2-3 timmars slappande i stugan och lite käk gav vi oss ut på kvällspasset. Mkt betesfisk stod kvar i samma område som tidigare på dagen så vi började nöta här. Ganska snabbt får jag ett bra hugg på samma bete som 9an tog på. Direkt efter hugget kommer fisken upp i ytan och drillas väldigt lätt in till håvning, ett par smårusningar senare ligger nästa stora fisk i håvgarnet. Åter igen hade jag glädjen av att landat en 9+, 9060gr/109 cm kanongädda. Trodde denna fisken skulle vara tyngre då den kändes grövre i kroppen men icke. Fick även en känsla av att det var samma fisk som tidigare på dagen då den högg på i princip samma ställe, hade liknande vikt och längd (går ju att mäta/väga fel) Dock konstaterade vi efter vi granskat foto senare på kvällen att det är 2 olika fiskar.
Kvällen fortlöpte därefter med ytterligare några fiskar strax under 5 kg. Mängder med fisk i sjön på 4.5-5.0 kg samt att Michael lyckades nå sitt årsmål med en 100cm+ med en fin fisk på 8300gr/106 cm.

6300gr
Lördagmorgon och jag vaknade pigg och fiskesugen efter gårdagens kanonresultat.
Erik hade problem med sin allergi och var jäkligt hängig. Han fick sova medan jag lånade båten för några timmars dagfiske innan han vaknat till liv.
Körde på i området vi varit dagen innan. Riktigt fint väder med endast småkrusningar till en början.
På samma ställe 9orna nappade dagen innan fick jag ett bra hugg på en ytterparavan, fisken släppte tyvärr direkt. Bara 20 s senare hugger det på den andra ytterparavanen och en liten fisk kan drillas och släppas tillbaka. Körde sen på en stund innan jag eter en ganska utdragen fight tappar en 7 kg fisk 5 m från båten.
Vinden började öka när jag får ett bättre hugg på helgens bete (Salmo Whitefish). In kommer en fet gädda på 6.3 kg som inte såg ut att vara rädd för mat... Tappade ytterligare en fisk innan vinden var så jobbig att jag bröt upp för att åka in och käka lite.
6400gr
Erik var nu ordentligt utsövd efter sisådär 14 timmars sömn och hade ett djävulskt fiskesug :)
Vid 16-tiden var vi åter på banan i en fortsatt blåsig sjö. Gäddorna var bra på hugget och vi landade ett helt gäng gäddor precis under 5 kg innan jag fick på en något bättre fisk.
Jämntjock och fin fisk på 6400gr som nog har kapacitet till att bli riktigt stor när hon växt till sig ett par år.
Erik hade 2 gäddor som verkade finare som tyvärr släppte under kvällen efter kortare fighter.
Vi bröt upp vid 23-tiden med en sista gädda som tog ett ljust bete för Erik. Lite oväntat att få hugg på den typen av färger när det är så gott som bäckmörkt.
6500gr
Idag (Söndag) var sista dagen och vi kom iväg runt 8-tiden för några timmars fiske. Tyvärr var vi tvungna att bryta redan vid 12.30 för att hinna passa mitt flyg hem. Hade gärna fiskat ett par dagar till ;)
Erik öppnade starkt med en snipa redan efter 5 minuter fiske uppföljt av en 6500gr fisk.

9200gr/111.5 cm
Vi nötte därefter på i 1.5 h utan minsta tillstymmelse till hugg. Området som kvällen tidigare levererat så mkt fisk var stendöd och vi beslutade oss för att gå in på området där vi fått större fisk dagarna innan. På väg in i området får jag tunggung igen. Upp kommer en lång, något klenare gädda in efter en ganska rolig batalj. En ny 9a var ett faktum. Även denna gädda vägde precis 9200 gr men var 111 cm. Lite bättre buk på den så hade 10an suttit där...
Nöjd med dagen så fortsatte vi snurra i området innan det var dags för hugg igen. En standardfisk på ca 4,5 kg.

6500 gr
Bara 30 min kvar innan vi behövde bryta gav vi oss in i viken igen. Hugg på min Whitefish och upp kom en stabil 6.5 kg fisk.
Detta var det sista som hände innan vi fick bryta upp och bege oss mot flygplatsen.

Sitter här och är otroligt nöjd med denna helgens fiske. Med gäddor jag längtat länge efter kunde jag åter igen konstatera att "rätt" vatten är allt i fiske. Många gånger när man nött nött och nött utan att lyckas i hemmavattnen börjar man fundera på vad man gör fel. Nu har vi fiskat på samma sätt som jag alltid gör och resultaten kom direkt...

Behöver jag säga att jag är väldigt, väldigt avundsjuk på Norrmännens vatten... :)

4 comments:

Michael Andersen said...

Cool rapport! Takk for lånet av paravaner, håper man ses igjen snart.

Michael

tero said...

Bra skrivet och grattis till fina gäddor.

Erik Walmann said...

bra gubben

Staffan "Musky" Dykes said...

Du e så in i helvetes värd dessa nior Anders, riktigt glad för din skull. Känner att du är inne i "zonen" nu och i höst/vinter kommer tiorna trilla in för dig/oss :)