Dåligt med fiske sista tiden


Har tyvärr inte kunnat fiska så mkt som jag velat den senaste tiden. En hel del jobbresor förhindrar mkt av fisket jag hade tänkt bedriva på kvällarna, när man äntligen är ledig så har man ju helt plötsligt så mkt annat att hitta på (läs hus).
Häromveckan var jag i alla fall uppe i Göteborg och jobbadet ett par dagar. Snackade veckan tidigare med Aremyr angående lite fiske i Göta Älv som jag varit ganska intresserad av att prova ett par år.
Fredrik är aldrig sen så det blev självklart ett kvällspass några timmar efter jobbet den ena dagen.
Fisket där uppe har varit ganska okej hela våren om man känner till ståndplatser och använder rätt metod.
Aremyr är en av de jag tror har bäst koll i älven och har tagit en hel del fin fisk den här våren. Veckan innan kom årets första 10 upp för hans del så förhoppningar om fler fanns där helt klart.

Ganska omgående hade jag en gädda i 5 kg klassen som missade min pig inne på grunt vatten. Vi nötte därefter ett par timmar utan så mkt som en kontakt.
Vi såg en del fisk som plaskade i vassen, men dom var dessvärre totalt ovilliga på att hugga. Var förmodligen absolut sista rycket innan alla fiskar lekt för det här året.
Efter en stund krokar till sist Aremyr i alla fall dagen första fisk. En ganska fin firre runt 5 kg som kunde snabbt krokas av innan vi nötte vidare.
Efter kantbyte får jag ganska omgående på en bättre fisk. Hur stor den var har jag svårt att uppskatta, men helt klart en fisk av högre kaliber än någon annan jag fått i år. Givetvis släppte den redan efter bara några sekunder, ganska knäckande, vore fint att ha något att glädjas åt de 30 milen jag satt i bilen efter vi fiskat klart.


Förra helgen var det laxfiske på gång. Efter riktigt många trevliga rapporter var jag och Staffan på helspänn inför den här turen. Tragiskt nog så ringde Staffan bara 2 dagar innan jäkligt knäckt. Hans nyservade motor hade oljan full med vatten :( Det värsta befarades och vi/han trodde hela trollingsässongen skulle gå åt helskotta.
Efter mkt pluggande på nätet och en del mekande verkar dock felet vara hittat och åtgärdat. Ett igenbegat termostat verkar vara boven. Motorn har pga det felaktiga termostatet fått en massa kondensvatten i oljan pga körning i kallt väder. Bara att hoppas att detta verkligen är felet så det blir lite laxfiske i påsk.

Fiska skulle jag göra oavsett den här helgen så jag riggade upp alla gäddtrollingprylar. Skulle man kunna ha tur att få en olekt dam i trollingsjön innan allt var över? Fick in rapporter dagarna före om både olekt och lekt fisk som visat intresse. Inte många men ett par finare exemplar hade letat sig upp i båten.
Gick upp redan 04.30 den här morgonen, förvånansvärt pigg, bara en dryg förkylning som inte gjorde mig på riktigt topphumör. Hade alla prylar riggade runt 6 och gav mig ut på en lugn fin sjö med ganska så stora förhoppningar.
Området jag började fiska av har levererat bra med fisk framförallt på sommar och höst. Kändes väl inte helt rätt att vårfiska här men jag ville i alla fall ge det en chans. Kanten gav inte några napp över huvud taget på de 2 timmarna jag la där så jag gled upp mot en fin kant som har en djup vass bara en bit in. Ganska omgående smäller det till på ett av paravanspöna.
En OLEKTgädda runt 5 kg  kan landas och förhoppningarna stiger ordentligt. Nötte sen vidare på samma plats ytterligare ett par timmar med en missad fisk som resultat.
Dagen rann iväg, det började blåsa mer och mer samtidigt som min förkylning började bli riktigt dryg. Malde på till kl 15 innan skallen inte pallade mer, de blev en väldigt lugn kväll på soffan sen kan jag säga...

Får ge sjön ett par veckor till nu, hoppas fiskarna är på riktigt uppätarhumör sen så man kan ut och trolla på "riktigt" Upplekargäddor som smäller på i över 2 knop är betydligt roligare än dessa sävliga tjockisar som knappt vill äta. Om ett par veckor har dom förhoppningsvis ätit upp sig så pass mkt att man ska kunna få fina fiskar även då.


Den gångna helgen har det varit påsk. Haft mkt att stå i men skulle egentligen fiskat lax i igår (måndag) Dock sa prognoserna kraftig vind. Som vanligt visade sig prognosen inte stämma så vår inställda tur var en stor miss. Verkar ha varit jäkligt fint väder neråt Simris/Bornholm där vi tänkt fiska.
Snart drar gösfisket igång, får hoppas på många huggvilliga och stora fiskar den här säsongen...

No comments: